Udostępnij ten wpis
Wstęp
Gdy jako konsultant potrzebujesz zaprezentować pełnię możliwości systemu Business Central potencjalnemu klientowi, nie powinieneś przejść obojętnie obok usługi Microsoft CDX (Microsoft Customer Digital Experiences). W Microsoft CDX w łatwy sposób stworzysz środowisko demonstracyjne, na którym będziesz w stanie zaprezentować możliwości nie tylko Business Central, ale również innych, powiązanych usług i produktów z całego pakietu oprogramowania biznesowego Microsoftu. W tym poradniku krok po kroku dowiesz się, jak to zrobić.
Co to jest Microsoft CDX?
Microsoft CDX (Microsoft Customer Digital Experiences) to usługa pozwalająca na łatwe tworzenie i zarządzanie środowiskami demonstracyjnymi w chmurze, służącymi do prezentowania możliwości biznesowego oprogramowania Microsoft klientom końcowym. CDX dostępny jest pod adresem: cdx.transform.microsoft.com ↗. W związku z takim właśnie przeznaczeniem usługi, możliwość utworzenia środowiska w tej opcji jest dostępne tylko dla Partnerów.
W zależności od wybranego pakietu zawartości, w utworzonym środowisku będziemy mieli dostęp do całej gamy usług i produktów chmurowych Microsoftu oraz odpowiednio przygotowane dane! Tworzony jest osobny fikcyjny tenant na Azure (bez subskrypcji na usługi Azure, ale jest możliwość skorzystania z darmowej subskrypcji o wartości $200) dla fikcyjnej firmy o nazwie Contoso, zestaw fikcyjnych użytkowników w tenancie, konta e-mail dla tych użytkowników w Exchange Online, licencje Office E5, licencje Power Platform.
W kontekście pakietu zawartości odpowiedniego dla Business Central, utworzone środowisko demonstracyjne umożliwia eksplorację pełnych możliwości systemu w wersji online (z możliwościami licencji Premium). Zawiera także przykładowe dane, aby zaprezentować scenariusze wykorzystania integracji BC z innymi usługami Microsoftu, takimi jak: konto poczty w Outlooku z dodatkowymi możliwościami dla BC, zespoły na MS Teams z dostępem do BC czy przepływy pracy BC w Power Automate.
Sposoby na tworzenie środowiska testowego
Powyższy opis tego czym jest CDX jest częściowo zaczerpnięty z artykułu Sposoby na tworzenie środowiska testowego BC, gdzie opisałem różne sposoby na tworzenie środowisk na cele testowe lub demonstracyjne. Warto przeczytać powyższy artykuł, aby mieć rozeznanie jakie są możliwości i upewnić się czy na pewno środowisko demonstracyjne na CDX jest dokładnie tym czego potrzebujesz.
Krok 1: Zaloguj się do portalu CDX
Rozpocznij od zalogowania się do portalu CDX, dostępnego pod adresem: cdx.transform.microsoft.com ↗ przy użyciu konta służbowego Microsoft, które jest powiązane z kontem Partnera. Jest to warunek obowiązkowy – usługa Microsoft CDX jest dostępna tylko dla Partnerów.
CDX najlepiej współpracuje z Microsoft Edge
Jeżeli przy próbie logowania swoim kontem służbowym, które jest powiązane z kontem Partnera otrzymujesz mimo to komunikat o braku uprawnień i/lub braku powiązania Twojego konta z organizacją Partnera, spróbuj zalogować się do portalu CDX przy użyciu przeglądarki Microsoft Edge.
Krok 2: Utwórz nowe środowisko
Po zalogowaniu się, przejdź do sekcji My Environments. Wyświetli się strona z listą tenantów, które utworzyłeś już wcześniej (i oczywiście będzie pusta, jeżeli robisz to po raz pierwszy). Naciśnij przycisk Create Tenant po prawej stronie nad listą, aby przejść do opcji tworzenia nowego tenanta.

Krok 3: Wybierz opcje
- Wybierz typ tenanta w polu Type = Quick Tenant (bardzo prawdopodobne, że nie będziesz miał tutaj innego wyboru, opcja Custom Tenant jest dostępna tylko dla pracowników Microsoftu).
- Następnie wybierz okres życia dla swojego tenanta w polu Select period spośród opcji: 90 dni lub 1 rok. Pamiętaj, że będziesz mógł utworzyć tenant o danym okresie funkcjonowania w ramach limitów nałożonych na Partnerów.
Limity w Microsoft CDX
Standardowe limity dla użytkownika CDX powiązanego z kontem Partnera to możliwość utworzenia do 5 jednoczesnych środowisk demonstracyjnych z okresem życia 90 dni oraz 1 środowisko demonstracyjne z okresem życia 1 rok. W przypadku potrzeby utworzenia kolejnego środowiska, musisz usunąć jedno z poprzednich.
Aktualizacja: od kwietnia 2024 Microsoft zmienił (ograniczył) limity tworzenia środowisk dla Partnerów do 1 jednoczesnego środowiska demonstracyjnego z okresem życia 90 dni 😞.
Limity przydzielone Twojemu Partnerowi są widoczne w sekcji My Environments → zakładka Roles & Limits. Pamiętaj jednak, że limity przypisane do konta Partnera obowiązują osobno dla każdego użytkownika (nie sumują się).
- Następnie wybierz lokalizację tenanta w polu Select tenant location.
Zależności między lokalizacją tenanta, a wersją lokalizacyjną BC
W kontekście Business Central wybór lokalizacji tenanta może mieć dosyć kluczowe znaczenie. Mam wrażenie, że lokalizacja tenanta określa jednocześnie wersję lokalizacyjną BC, którą będziemy mogli na tym tenancie uruchomić.
Czyli przykładowo wybranie lokalizacji North America pozwoli na uruchomienie BC z BaseApp w wersji US, wybranie United Kingdom pozwoli na uruchomienie BC w wersji GB, itd. Z drugiej strony, zauważyłem, że wybór Kraju lub regionu na etapie rejestrowania wersji próbnej BC (o czym w dalszych krokach) również ma wpływ na to jaka wersja lokalizacyjna BC będzie uruchomiona… Niestety nie wykonałem odpowiedniej ilości testów na utworzonych tenantach w różnych lokalizacjach, aby jednoznacznie wyjawić Wam te zależności (wybaczcie, może kiedyś).

- Wybierz pakiet zawartości w ramach wyboru Select your content pack. Odpowiednim dla środowiska demonstracyjnego Business Central naturalnie będzie pakiet o nazwie Dynamics 365 Business Central – naciśnij przycisk Create Tenant przy tym właśnie pakiecie.

Zależności pomiędzy okresem, lokalizacją, a pakietami
Nie wszystkie pakiety zawartości są dostępne dla wszystkich kombinacji wybranych opcji w polach Select period i Select tenant location. Jeżeli pakietu Dynamics 365 Business Central nie ma w ramach wybranego okresu i lokalizacji, spróbuj zmienić wybór lokalizacji.
Nie tylko pakiet Business Central
Faktem jest natomiast, że Business Central możemy również uruchomić na tenantach utworzonych w ramach innych pakietów zawartości niż pakiet Dynamics 365 Business Central. Możemy przykładowo wybrać pakiet Microsoft 365 Enterprise Demo Content. Zakres danych demonstracyjnych z pewnością będzie nieco inny, ale może to być dobrym rozwiązaniem, gdy dla danego okresu i/lub lokalizacji nie mamy dostępnego pakietu dedykowanego BC.
- Potwierdź zgodę na Warunki korzystania z usługi Microsoft CDX i naciśnij Accept and Continue.
Krok 4: Poczekaj na utworzenie środowiska
Po naciśnięciu przycisku Accept and Continue rozpocznie się proces tworzenia środowiska i pojawi się okienko postępu. Proces może potrwać od kilku minut do kilku godzin, aczkolwiek jeszcze nigdy nie zdarzyło mi się, aby tworzenie środowiska trwało więcej niż 1-2 minuty.
Zakończenie procesu tworzenia środowiska będzie potwierdzone ekranem z podsumowaniem i szczegółami utworzonego środowiska.

Do ekranu podsumowania wrócisz kiedy zechcesz
Ekran z podsumowaniem i szczegółami utworzonego środowiska zawiera wiele przydatnych informacji, a także umożliwia wgląd w utworzone poświadczenia. Zawsze będziesz mógł wrócić do tych informacji w dowolnej chwili z poziomu listy tenantów w sekcji My Environments portalu CDX – wystarczy kliknąć na nazwę wybranego tenanta.
Nazwę tenanta możesz edytować, nadając własną nazwę, która pozwoli Ci szybko odróżnić te środowisko od pozostałych Twoich środowisk w CDX. Możesz też dodać notatkę do środowiska (na dole strony). Niektóre pakiety zawartości pozwalają na dodanie dodatkowej zawartości z poziomu tej strony, w sekcji Additional Content (pakiet Dynamics 365 Business Central nie posiada jednak tutaj żadnych dodatkowych opcji).
Co najważniejsze na stronie ze szczegółami środowiska widoczne są również poświadczenia dla utworzonego w środowisku konta administratora oraz poświadczenia dla utworzonych demonstracyjnych kont użytkowników. Zarówno przy nazwach użytkowników jak i hasłach znajduje się przycisk do skopiowania nazwy/hasła do schowka (bardzo użyteczne).
Subdomena dla tenanta
Na potrzeby utworzenia tenanta i kont użytkowników, została również utworzona subdomena CRMbc*.onmicrosoft.com lub M365x*.onmicrosoft.com (dla pakietu Microsoft 365 Enterprise Demo Content), gdzie * stanowi automatycznie wygenerowany numer, unikalny dla środowiska.
Od tej pory, otrzymane poświadczenia administratora możesz wykorzystać do logowania m.in. do M365 admin center, gdzie pod adresem admin.microsoft.com ↗ możesz zarządzać demonstracyjnymi kontami użytkowników, tworzyć nowych użytkowników, a także sprawdzisz kiedy środowisko wygaśnie.
Poświadczeniami administratora możesz logować się również do Azure Portal pod adresem portal.azure.com ↗, gdzie skonfigurujesz dodatkowe usługi chmurowe i rozpoczniesz bezpłatny okres próbny na subskrypcję usług Azure o wartości $200 (oczywiście jeśli potrzebujesz tego do swojego demo).
Ale gdzie jest Business Central?!
Utworzony tenant w subdomenie *.onmicrosoft.com zaraz po utworzeniu NIE posiada uruchomionego systemu Business Central (nawet z pakietem zawartości Dynamics 365 Business Central), ani żadnej innej aplikacji z rodziny Dynamics. Jest jednak na to przygotowany. Wystarczy zarejestrować wersję próbną BC wykorzystując poświadczenia konta administratora naszego nowego środowiska.
InPrivate lub Obszary robocze
Wszystkie poniższe kroki wykonuj w przeglądarce (najlepiej Microsoft Edge) z użyciem trybu anonimowego przeglądania InPrivate, po to aby Twoje prawdziwe służbowe poświadczenia, które mogą być pamiętane przez przeglądarkę, nie próbowały logować Cię automatycznie do utworzonego środowiska CDX – gdzie po prostu nie będą działały.
Innym (i jeszcze lepszym) sposobem, który odizoluje Twoje prawdziwe poświadczenia od tych otrzymanych do nowego środowiska, a także pozwoli jednocześnie podwyższyć Twoją produktywność jest użycie Obszarów roboczych ↗ dostępnych w przeglądarce Edge. Obszary robocze mają wyizolowaną pamięć na loginy i hasła czy pliki cookies. Utworzenie osobnego Obszaru roboczego z przeznaczeniem na każde z Twoich środowisk, pozwoli na zapamiętanie poświadczeń administratora i szybszą, wygodniejszą pracę.
- W trybie InPrivate lub w osobnym Obszarze roboczym przejdź do strony formularza rejestracyjnego wersji próbnej BC dostępnej pod adresem: aka.ms/BCTrial ↗ lub pod adresem, który był podany w opisie pakietu zawartości Dynamics 365 Business Central.
- W polu Email wprowadź adres e-mail poświadczeń administratora środowiska CDX, które były widoczne na ekranie podsumowania i szczegółów utworzonego środowiska, a następnie naciśnij przycisk Next.
- Formularz zidentyfikuje konto jako administratora w istniejącym tenancie Microsoft i poprosi o zalogowanie. Naciśnij przycisk Sign In i zaloguj się poświadczeniami administratora.

- Wybierz kraj lub region (zgodny z lokalizacją tenanta) dla wersji próbnej BC w polu Country or Region oraz podaj służbowy numer telefonu w polu Business phone number i naciśnij przycisk Get Started.
- W następnym kroku możesz wskazać użytkowników (spośród demonstracyjnych kont użytkowników), których chciałbyś zaprosić do wersji próbnej BC i przydzielić im konto użytkownika w BC oraz licencję. Możesz pominąć ten krok, a licencje do BC przydzielić później w M365 admin center pod adresem admin.microsoft.com ↗.
- Kliknięcie w przycisk Get Started spowoduje uruchomienie Business Central w wersji próbnej na środowisku CDX. Uruchomienie BC może potrwać kilka minut, w trakcie inicjalizacji będziesz poproszony o udział w krótkiej ankiecie, która może prekonfigurować ustawienia Twojego użytkownika w BC. Ankietę możesz pominąć.
- Po chwili będziesz zalogowany do najnowszej wersji Business Central.
- Warto zapisać w zakładkach przeglądarki bezpośredni link do Business Central zawierający identyfikator tenanta BC, aby ułatwić sobie przyszłe logowania.

Krok 6: Personalizacja środowiska demo
Teraz powinieneś spersonalizować środowisko demo pod klienta, któremu zamierzasz zaprezentować możliwości drzemiące w Business Central. Kilka przykładów tego co możesz zrobić:
- Zainstaluj własne rozszerzenia PTE oraz rozszerzenia ISV, które chcesz zaprezentować klientowi. Zainstaluj również rozszerzenia lokalizacyjne jeżeli potrzebujesz.
Instalowanie rozszerzeń
Podobnie jak na produkcyjnych środowiskach BC online, również na środowiskach demonstracyjnych utworzonych na CDX, instalować możesz własne rozszerzenia PTE importując paczkę .app, a także rozszerzenia ISV wprost ze sklepu Microsoft AppSource ↗. Nie będziesz natomiast w stanie zainstalować rozszerzeń ISV, dla których posiadasz tzw. „runtime app” (aplikację skompilowaną w paczkę .app).
Rozszerzenia bez wersji próbnej lub okresu próbnego
W związku z powyższym, zainstalowanie na środowisku demonstracyjnym CDX rozszerzenia ISV, które w AppSource nie jest dystrybuowane na zasadach darmowej wersji próbnej lub okresu próbnego (zamiast tego na karcie aplikacji w AppSource występuje przycisk do pozostawienia informacji kontaktowych – Skontaktuj się ze mną) jest nieco utrudnione. Taki sposób dystrybucji w AppSource może być ewentualnie zasadny dla aplikacji wymagających szczególnej uwagi, na przykład aplikacji, które wymagają dodatkowej konfiguracji z zewnątrz lub aplikacji, które nie powinny być używane bez odpowiednich wskazówek od dostawcy. Aczkolwiek dla pozostałych przypadków, dostawcy ISV nie powinni stosować tej metody listingu aplikacji w AppSource.
Dla Partnerów w Polsce chcących utworzyć polskie środowisko demonstracyjne, jest to szczególnie dotkliwe, ponieważ rozszerzenia z polską lokalizacją, tj. Polish Localization (od IT.integro) czy Localization for Poland (od Companiala) są dystrybuowane właśnie w taki sposób.
Aby mimo to zainstalować tego typu aplikacje, należy sprawdzić jaki jest identyfikator aplikacji określony w manifeście aplikacji (w pliku app.json) – jest on widoczny m.in. w URL karty aplikacji w AppSource – a następnie użyć go do instalacji aplikacji wykorzystując admin center API (MS Learn ↗) lub nawet łatwiej, uruchamiając odpowiednio przygotowany bezpośredni URL (MS Learn ↗):
https://businesscentral.dynamics.com/<id-tenanta>/?noSignUpCheck=1&filter=%27ID%27%20IS%20%27<id-aplikacji>%27&page=2503
Microsoft Learngdzie <id-tenanta>
należy zamienić na identyfikator tenanta środowiska CDX, na którym chcemy zainstalować aplikację, a <id-aplikacji>
na identyfikator aplikacji z AppSource, którą chcemy zainstalować.
- Zmień nazwę firmy, logo i jej dane w Danych firmy (Company Information) oraz zaimportuj własne Pakiety konfiguracyjne (Configuration Packages) z przykładowymi nabywcami, dostawcami czy zapasami zgodnymi z profilem firmy czy nawet próbką autentycznych danych otrzymaną od klienta.
- Uzupełnij ustawienia funkcjonalne i księgowe pod każdy scenariusz procesu biznesowego, który chcesz zaprezentować podczas pokazu. Wykorzystaj wiedzę o kliencie, bazuj na przykładach z życia wziętych i autentycznych problemach, z którymi klient boryka się w swoim obecnym systemie ERP. Pamiętaj, aby przetestować ustawienia i przejść przez każdy proces przed prezentacją (przynajmniej kilka razy)!
- Wybierz kilka spośród demonstracyjnych kont użytkowników, przypisz im licencje BC, a następnie, już w BC, przypisz im role odpowiadające tym, które posiadają w organizacji (sprawdzisz to w M365 admin center pod adresem admin.microsoft.com ↗). Wpleć ich „wirtualny” udział w swoją prezentację. Przełączaj się pomiędzy użytkownikami wykorzystując wspomniane już w tym poradniku Obszary robocze w przeglądarce Edge. Urozmaici to prezentację i uwiarygodni zalety przepływów pracy w BC.
- Skonfiguruj i przetestuj integracje BC z innymi usługami i produktami Microsoftu takimi jak: Outlook (dodatek BC do Outlooka naprawdę podoba się klientom), MS Teams (zalety komunikacji z kontekstem wprost z BC), Power Automate (do szybkiego tworzenia przepływów pracy czy akceptacji) lub inne… Ja zawsze wymieniam te trzy bo to moje ulubione MS-owe integracje z BC ;).
Powodzenia w prezentacjach demo! 💪