Udostępnij ten wpis
19 lutego Microsoft opublikował, a następnie 13 marca zaktualizował, plan wydania 2025 release wave 1 dla produktów z rodziny Dynamics 365 oraz Power Platform. Naturalnie w planie znajduje się również produkt kierowany do segmentu SMB z rodziny Dynamics 365, czyli Dynamics 365 Business Central, który wraz z wydaniem 2025 release wave 1 otrzyma numer wersji major 26. Czas omówić to, czego możemy spodziewać się w kwietniu!
Kierunek zmian dla 2025 release wave 1
Na długo przed publikacją planu wydania, Microsoft zaprezentował poniższą infografikę z obszarami inwestycyjnymi Business Central wydania 2025 release wave 1, aby pokazać kierunek, w którym produkt będzie rozwijany w trakcie tego cyklu. Była to zapowiedź zmian, które nas czekają.

Podobnie jak na poprzedniej roadmapie, obszary inwestycyjne Business Central dla wydania 2025 release wave 1 zostały podzielone na 2 główne segmenty, które wskazały kierunki rozwoju jakimi podążał Microsoft przy projektowaniu opublikowanych właśnie nowych i planowanych zmian ↓ dla tego wydania.
Biznes napędzany sztuczną inteligencją
W obszarach z warstwy aplikacyjnej, wskazane na roadmapie funkcje wydawały się być w większości kontynuacją i rozwinięciem zmian, które były dostarczone w poprzednich wydaniach. Są to m.in. automatyzacja modułu obsługi subskrypcji i fakturowania cyklicznego, dalsze ulepszenia w zakresie obsługi e-dokumentów, integracji z Shopify, dalszy rozwój modułu zrównoważonego rozwoju, dalsza przebudowa i ulepszenie narzędzi do raportowania oraz – oczywiście – nowe funkcje oparte o generatywne AI.
Co jednak najciekawsze (dla mnie akurat), to zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami (a słyszałem o tym już podczas Directions EMEA 2022 w Hamburgu), po wprowadzeniu usprawnień dla obszarów Serwisu oraz Projektów (wcześniejszych Zleceń), Microsoft wprowadził do roadmapy usprawnienia w obszarze Produkcji! Odkąd zobaczyłem to w na powyższym slajdzie, nie mogłem się doczekać, aby dowiedzieć się co dokładnie będzie usprawnione. Teraz już wiemy i opiszę to oczywiście poniżej.
Co dosyć nietypowe, to na roadmapie dla wydania 2025 release wave 1, zobaczyliśmy też dwa obszary inwestycyjne zapowiedziane na nie najbliższe, ale już na kolejne wydanie (2025 release wave 2). Są to funkcje do zarządzania jakością i usprawnienia w funkcjonalności Podwykonawców. Microsoft tym samym ukazał nam nieco dalsze plany na usprawnienia w obszarze Produkcji. I fajnie, bo podoba mi się ten kierunek! 😊
Usługa klasy światowej
W warstwie platformy, nieustannie postępująca dostępność Business Central w kolejnych krajach i regionach oraz inwestycje w zakresie lokalizacji Partnerskich. Usprawnienia UX w zakresie wykorzystania powierzchni ekranu oraz podglądu załączników w kliencie webowym. Możliwość uruchamiania akcji agentów AI stworzonych w Copilot Studio. Dalsze inwestycje w wydajność, skalowalność, niezawodność oraz wysoką dostępność usługi Business Central online zawsze cieszą, zwłaszcza że punkt dotyczący wydajności mówił wprost o szybszym renderowaniu klienta oraz większej przepustowości podczas księgowań.
Obszarów inwestycyjnych kierowanych dla programistów AL zobaczyliśmy nieco więcej zapowiedzi niż uprzednio. Przenoszenie tabel i pól pomiędzy rozszerzeniami ISV, usprawnienia narzędzi dla rozwiązań opartych o Copilot, możliwość wykorzystania zasobów AI Microsoftu (zamiast własnych), mock’owanie wokół zapytań wychodzących API.
Na koniec zapowiedź wprowadzenia do ogólnej dostępności nowej polityki aktualizacji wersji BC i dłuższych okien aktualizacyjnych, możliwość zarządzania rozszerzeniami PTE z poziomu Business Central admin center oraz automatyzacje dla API admin center.
Jak te kierunki rozwoju przełożyły się na opublikowane właśnie zmiany?
Lista zmian w 2025 release wave 1
Pełna i aktualna lista zmian dla Business Central opublikowana w planie wydania 2025 release wave 1 dostępna jest na stronach dokumentacji: What’s new and planned for Dynamics 365 Business Central ↗.
Zmiany nadchodzą falami
Celowo nie piszę powyżej, że jest to lista zmian dla Business Central w wersji 26, lecz dla Business Central w wydaniu 2025 release wave 1, ponieważ plan wydań dla produktów z rodziny Dynamics 365 i Power Platform jest wprowadzany właśnie jako wydania falowe (ang. waves), co pół roku – pierwsza fala w kwietniu (release wave 1), a druga w październiku (release wave 2) danego roku.
Oznacza to, że zmiany opublikowane dla danej fali mogą być dostarczone od razu (czyli wtedy z dostępnością już od 1 kwietnia w wersji BC 26), ale mogą być też dostarczone później (w wersjach minor: 26.1, 26.2, 26.3, 26.4, 26.5) czy nawet dopłynąć dopiero przy okazji następnej fali wersji BC 27 lub BC 27.x…
Dostępność zmian i planowane daty
Na szczęście w dokumentacji planu wydania (link powyżej), przy każdej zmianie znajduje się informacja o dostępności danej zmiany dla użytkowników (czy jest dostępna automatycznie czy należy ją aktywować w Zarządzaniu funkcjami) oraz jakie są planowane daty wydania wersji zapoznawczej (ang. public preview) oraz wersji ogólnodostępnej (ang. general availability).
Planowane daty mogą się jednak zmieniać, dlatego warto śledzić strony oficjalnej dokumentacji dla każdej ze zmian, które szczególnie nas interesują – są one aktualizowane na bieżąco.
Wraz z planem wydania Microsoft opublikował krótkie wideo Enter and understand your data faster ↗ (ang. Wprowadzaj i zrozum swoje dane szybciej) , aby wskazać na kluczowe zmiany w najbliższym wydaniu:
Poniżej natomiast niektóre zmiany z planu wydania 2025 release wave 1 dla BC, na które moim zdaniem warto zwrócić uwagę. Lista nie będzie krótka, ponieważ wydanie jest jednym z największych do tej pory i niesie ze sobą wiele bardzo ciekawych nowych funkcjonalności, a także bardzo pożądanych usprawnień. Zaczynajmy zatem!
Globalna dostępność
Business Central wraz z wydaniem 2025 release wave 1 stanie się dostępny w kolejnych krajach/regionach, co da łączną liczbę ponad 180 krajów i regionów ze wsparciem dla Business Central (link ↗). Rozszerzenie dostępności zostało przesunięte z poprzedniego wydania, a obecnie planowane jest na sierpień 2025 r. Nie wiemy jeszcze jakie kraje/regiony będą dołączone.
Poza rozszerzającą się dostępnością, w tym wydaniu mamy kolejny krok na drodze do tzw. delokalizacji Business Central. Wraz z wydaniem 2025 release wave 1 lokalizacja dla Zjednoczonego Królestwa – do tej pory wydana przez Microsoft jako wersja GB – stanie się pakietem rozszerzeń lokalizacyjnych dla wersji W1 (link ↗). Zmiana planowana jest na wrzesień 2025 jako funkcjonalność zapoznawcza i październik 2025 jako już ogólnodostępna, czyli prawdopodobnie będzie dostępna od wersji minor 26.5, tuż przed kolejnym wydaniem 2025 release wave 2 lub już w wersji major 27. Warto wspomnieć, że narzędzie konwertujące będzie oczywiście przygotowane przez Microsoft.
Natomiast spośród pozostałych zmian dla wydania, dotyczących obszaru krajów/regionów, języków i dostępnych lokalizacji dla BC, wspomnę jeszcze o dodaniu możliwości zawężenia listy języków, spośród których użytkownicy będą mogli wybrać język w My Settings. Dzięki temu będziemy mogli przykładowo ograniczyć listę języków ze wszystkich wspieranych przez MS, do jedynie tych, do których faktycznie mamy zainstalowane rozszerzenia językowe (link ↗).
Wydanie 2025 release wave 1 to także kilka innych zmian i ulepszeń dla wybranych wersji lokalizacyjnych wydanych przez Microsoft, ale po szczegóły odsyłam do oficjalnej dokumentacji wydania (link na początku rozdziału).
Copilot i AI
Zacznijmy od zmian przeniesionych z poprzedniego wydania. Funkcja Chat with Copilot będzie w stanie nauczyć się zainstalowanych w BC rozszerzeń i odpowiadać na pytania dotyczące obiektów niestandardowych – z rozszerzenia (link ↗). Ów poszerzenie zakresu wiedzy funkcji Chat with Copilot obecnie planowane jest na czerwiec 2025 r. Podsumowania to nowa umiejętność Copilota w Business Central, która dla stron typu kartoteka czy dokument, potrafi wygenerować zwięzłe, interaktywne podsumowanie dla rekordu (również na podstawie niestandardowych tabel i na niestandardowych page’ach) (link ↗). Planowane tym razem od razu na kwiecień!
Z zupełnych nowości, możliwość auto-uzupełniania wartości pól za pomocą sugestii Copilota (link ↗). Podobnie jak możliwość generowania podsumowań (patrz wyżej), auto-uzupełnianie będzie działało na stronach typu kartoteka czy dokument i będzie bazowało na danych firmowych, najczęściej używanych wartościach, wartościach generowanych przez AI oraz w późniejszym czasie – informacjach publicznych z Internetu. Zasady działania funkcji auto-uzupełniania oraz funkcji generowania podsumowań zostały zaprezentowane na filmiku promocyjnym (wyżej).
Pierwszy z agentów AI dostępny w Business Central, czyli Agent zamówień sprzedaży zostanie udostępniony w wersji zapoznawczej w marcu 2025 r., natomiast plan na udostępnienie go w ogólnej dostępności wskazuje na czerwiec 2025 (link ↗). ⭐
O zasadzie działania agenta napisałem osobny materiał tuż po tym jak Microsoft zapowiedział go w ubiegłym roku. Teraz mogę jedynie dodać, że widziałem go w akcji już kilkukrotnie (na sandboxowych środowiskach póki co) i objawia mi się on jako najbardziej obiecujący kandydat na AI, które faktycznie wspiera i odciąża użytkowników BC.
W związku z planowanym udostępnieniem Agenta zamówień sprzedaży w ogólnej dostępności, Microsoft musiał nas w końcu poinformować o kosztach, które klienci BC będą ponosili w związku z korzystaniem agentów AI i niektórych funkcji Copilotowych w Business Central. Piszę o tym w rozdziale Administracja środowiskiem ¶ Poznaliśmy sposób rozliczania za funkcje AI w Business Central.
Uwaga! Nadchodzi drugi agent
To jednak nie wszystko o agentach AI w tym wydaniu! Drugim agentem AI dla Business Central będzie Agent ds. zobowiązań (link ↗). W pierwszej wersji, agent ten będzie w stanie monitorować skrzynkę e-mail, na którą nasi dostawcy przekazują nam faktury w formacie PDF lub wskazany folder na SharePoint’cie, gdzie księgowi lub inni pracownicy będą umieszczali pliki PDF z fakturami do przetworzenia. Agent przetworzy plik faktury i utworzy go w BC jako e-dokument, przekaże go do usługi Azure Document Intelligence w celu jego OCR-owania, a wynik OCR da użytkownikowi do zweryfikowania (pełnoekranowy widok PDF z zaznaczonymi odnalezionymi wartościami pól). Na koniec agent na podstawie danych z OCR, historycznych danych zakupowych, ustawień księgowych i utworzy z tego fakturę zakupu w systemie, gotową do zweryfikowania i zaksięgowania. Microsoft zapowiada, że w przyszłości agent będzie obsługiwał coraz bardziej złożone scenariusze oraz reguły przetwarzania definiowane przez użytkownika, będzie w stanie zarządzać wydatkami łańcucha dostaw i dopasowywać je do otwartych zamówień zakupu, jednocześnie obsługując e-faktury otrzymywane za pośrednictwem innych kanałów, takich jak PEPPOL, lub faktury dostawców umieszczone w e-dokumentach za pośrednictwem natywnego API.
Kolejną nowością w wydaniu będzie poprawa dopasowywania wierszy e-dokumentów do wierszy zamówień zakupu przez Copilota (link ↗). Poprawa polega na zwiększeniu dokładności dopasowań oraz dodaniu kilku nowych możliwości do funkcjonalności matchowania. Domyślam się, że z tej funkcjonalności Copilota będzie w przyszłości korzystał również wspomniany wyżej agent ds. zobowiązań.
Ostatnią z zapowiedzianych nowych funkcji Copilota jest sugerowanie wartości emisji gazów w wierszach dziennika zrównoważonego rozwoju (link ↗). Copilot może oszacować całkowitą emisję na podstawie opisu i parametrów wejściowych oraz dostosować współczynnik emisji do wykorzystania w przyszłości.
Funkcjonalność podstawowa
Zanim przejdę do nowych funkcji biznesowych, przyjrzyjmy się usprawnieniom w obszarze interfejsu użytkownika. A tutaj mamy całkiem pokaźną listę zmian (drobnych i większych). Spośród usprawnień wspomagających UX (link ↗) warto wyróżnić:
- Zaktualizowany wygląd dla panelu FactBoxów, który teraz ma zaokrąglone rogi swojego obszaru i lepiej wykorzystuje miejsce ekranowe (mniejsze marginesy, lepsze dopasowanie do szerokości okna, wykorzystana pusta przestrzeń na górze na page’ach typu lista),
- Kontrolka dla wbudowanych raportów Power BI zaktualizowana o lepsze przyciski nawigacji, akcji oraz o nowy wygląd,
- Ulepszony eksplorator roli oraz eksplorator raportów o wyświetlanie opisów dla każdej strony i raportu w postaci rozszerzonego dymka,
- Dodana możliwość uruchomienia strony lub raportu w osobnym oknie z poziomu eksploratorów, aby móc otworzyć kilka stron/raportów jednocześnie, nie zamykając przy tym samego eksploratora (czekałem na to!),
- Dodany podział pomiędzy listą akcji systemowych i aplikacyjnych w menu kontekstowym na listach.
Ponadto, od tego wydania, szerokość panelu dla pól informacyjnych (tzw. FactBoxów) będziemy mogli dowolnie regulować (link ↗) w ograniczonym, ale dosyć szerokim zakresie (niezaburzającym czytelności). Zawartość FactBoxów będzie dopasowywała się do szerokości (responsywność działa tutaj bardzo dobrze). To usprawnienie w końcu pozwoli na wygodne korzystanie z FactBoxów, które zawierały listy z większą liczbą pól (kolumn). Szerokość panelu FactBoxów dla danej strony i trybu (szerokiego lub wąskiego) zapisywana będzie w pamięci przeglądarki – podobnie jak wszelkie inne lekkie dostosowania interfejsu przez użytkownika (tj. zmiana szerokości kolumn na listach, wprowadzona w poprzednim wydaniu).
Powyższa zmiana jest także częścią szerszego zakresu zmian interfejsu mającego na celu lepsze wykorzystanie miejsca ekranowego przez interfejs użytkownika (link ↗), zarówno w trybie szerokim jak i wąskim. A to zdecydowanie odczują wszyscy użytkownicy. Jestem po kilku godzinach przeklikiwania się przez wersję 26 i zmiany te niby nie są aż tak widoczne na pierwszy rzut oka, ale zdecydowanie polepszają komfort korzystania z interfejsu użytkownika BC na różnych ekranach. ⭐
Jakby tego było mało, od razu z wersją major 26 w kwietniu, będziemy mogli oglądać podgląd załączników w formacie PDF bezpośrednio w kliencie webowym (link ↗) – podobnie jak wcześniej w przypadku podglądu raportów, z możliwością ściągnięcia pliku PDF wprost z okna podglądu.
Nowe funkcje biznesowe
Zacznijmy od nowości, którą wdrażaliśmy wraz z kolegami i koleżankami bardzo często u klientów jako modyfikację i później jako rozszerzenie. Chodzi o potwierdzanie kwot z faktury zakupu przed zaksięgowaniem (link ↗). Jeżeli włączymy nową funkcję w ustawieniach obszaru zakupów, użytkownik będzie zobligowany do wprowadzenia (ręcznie) kwoty brutto z faktury (ręcznie) oraz sumy VAT (wyliczana automatycznie z kwoty brutto podanej powyżej) w nagłówku dokumentów zakupu i będą one weryfikowane z sumą z wierszy w chwili, gdy będziemy chcieli zaksięgować dokument. Zmiana ma na celu wyeliminowanie pomyłek podczas prowadzania dokumentów zakupu. Proste i z mojego doświadczenia – skuteczne. Zmiana ta była wprowadzona przez Microsoft wcześniej w lokalizacji holenderskiej, jednak teraz z uwagi na delokalizację, przechodzi ona do zakresu globalnego. Przetestowałem już tę zmianę w wersji zapoznawczej 26 i niestety nie przechodzi ona scenariusza brzegowego znanego m.in. dla polskich firm, w którym kwoty VAT dokumentu dostawcy są wyliczane wg innego schematu i/lub zaokrąglane w inny sposób niż robi to Business Central i aby uzyskać zgodność dokumentalną, trzeba nadpisać sumę VAT dla dokumentu w BC o różnicę wynoszącą 0,01. Mam nadzieję, że zostanie to dopracowane.
W ramach funkcjonalności Intrastat, pojawi się możliwość włączenia wymogów wprowadzania wartości dla określonych pól dokumentu, które są wymagane przy raportowaniu do Intrastatu (link ↗). Są to pola tj. Typ transakcji, Metoda transportu, itp. Zmiana pozwoli wyeliminować braki w tych danych podczas księgowania dokumentu, a nie dopiero podczas generowania raportu.
Funkcjonalność korygowania kosztu zapasów zyskała ulepszone funkcje dla procesu korygowania kosztu zapasów (link ↗). Jak twierdzi Microsoft, wprowadzone ulepszenia powinny poprawić wydajność procesu korygowania kosztów dla dużych baz i umożliwić łatwiejsze rozwiązywanie problemów i monitorowanie:
- Microsoft zidentyfikował i wyeliminował wąskie gardła w oparciu o dane telemetryczne i analizę kodu, co powinno znacznie poprawić szybkość przetwarzania zadań korygowania kosztu zapasów,
- Wprowadzono korygowanie okres-po-okresie oraz dla wybranych zleceń produkcyjnych i zleceń kompletacji dla zapasów o wysokiej liczbie transakcji, co pozwala kontrolować zakres przetwarzania,
- Dodano powiadomienia o potencjalnych problemach, nieoptymalnych ustawieniach, dużej liczbie wpisów i rozbieżnościach danych,
- Opracowano narzędzie do wizualizacji postępu korygowania, które pomaga analizować problemy z wydajnością i identyfikować nieefektywne ustawienia,
- Wprowadzono korygowanie zapas-po-zapasie, co zapewnia, że częściowy postęp jest zapisywany przy długotrwałych procesach, aby zapobiec pełnym powtórkom od początku, jeśli coś pójdzie nie tak.
Zmiany te dopełniają możliwości kontroli procesu korygowania kosztu zapasów wprowadzone dwie wersje wcześniej, w wydaniu 2024 release wave 1 i zdecydowanie są na mojej liście najważniejszych zmian w tym wydaniu! ⭐
Ulepszenia w e-dokumentach
Wraz z tym wydaniem Microsoft wprowadza również wiele ulepszeń i nowych funkcji dla funkcjonalności silnika e-dokumentów. Na pewno przełożą się one na praktyczne wykorzystanie e-dokumentów w BC. Nie będę wymieniał wszystkich zmian, ale wśród najważniejszych są:
- Możliwość eksportu monitów i not księgowych jako e-dokumenty w formacie PEPPOL (link ↗),
- Możliwość podglądu wierszy faktury lub korekty w trakcie importu (przed utworzeniem i przetworzeniem e-dokumentu) (link ↗),
- Możliwość przetwarzania e-dokumentów automatycznie (dokument zakupu zostanie automatycznie utworzony) lub w procesie 2-krokowym (link ↗), gdzie e-dokument zostanie utworzony automatycznie, ale trzeba użyć akcji Utwórz fakturę lub Utwórz zamówienie, aby dokument zakupu został utworzony, przez co przed utworzeniem dokumentu zakupu można podejrzeć i zweryfikować zaimportowany dokument,
- Możliwość równoczesnego wysyłania e-dokumentów z aplikacji na e-mail oraz przez usługę e-dokumentów (link ↗),
- Łatwe usuwanie nieprawidłowych lub zduplikowanych e-dokumentów, co ogranicza listę nieprzetworzonych e-dokumentów i oszczędza miejsce w przechowywaniu danych (link ↗),
- Możliwość obsługi zagnieżdżonych dokumentów PDF w pliku XML zarówno dla dokumentów sprzedażowych jak i zakupowych przesyłanych w formacie PEPPOL (link ↗),
- Możliwość udostępniania oraz odbierania e-dokumentów za pomocą API dla Power Automate (link ↗),
- Nowy interfejs (programistyczny) pozwoli na łatwiejsze rozszerzanie silnika e-dokumentów o usługi i formaty przekazywania dokumentów (link ↗).
Ulepszenia i nowości w obszarach operacyjnych
A teraz, miłośnicy produkcji w Business Central zapnijcie pasy, bo tylu nowości i ulepszeń dla obszaru produkcji nie było chyba dotąd nigdy w historii Navision → Dynamics NAV → Business Central. Będzie tutaj też kilka innych zmian z zakresu innych obszarów operacyjnych, ale już na pierwszy rzut oka widać, że Microsoft w tym wydaniu wziął na celownik przede wszystkim obszar produkcji właśnie. I jakże ja się z tego powodu cieszę! 😁
Zacznijmy od zmian w kierunku lepszej użyteczności funkcjonalności produkcji w Business Central (link ↗):
- Page z listą komponentów zlecenia produkcyjnego otrzymuje pole informacyjne (tzw. FactBoxa), który wyświetli informacje o zapasie z zaznaczonego wiersza oraz jego dostępność na datę planowanego zużycia,
- Zmiany stanu zlecenia produkcyjnego będziemy mogli dokonywać masowo, dla wielu zaznaczonych zleceń produkcyjnych jednocześnie z poziomu listy zleceń produkcyjnych (a nie tylko z użyciem zadania wsadowego) (link ↗),
- Wydruk komponentów i marszruty zlecenia produkcyjnego również będzie mógł być wywołany dla wielu zleceń produkcyjnych jednocześnie (dla zaznaczonych) z poziomu listy zleceń (link ↗),
- Wydruku zleceń produkcyjnych będziemy mogli dokonać również w chwili tworzenia zleceń produkcyjnych w statusie Potwierdzonym z poziomu arkusza planowania (link ↗),
- Arkusz cen ewidencyjnych może być edytowany za pomocą funkcji Edytuj w Excelu co ułatwi modyfikację wartości dla wielu wierszy jednocześnie (link ↗),
- Kod powiązania marszruty od teraz będzie edytowalny z poziomu page’a z listą wierszy marszruty zlecenia produkcyjnego, co pozwoli na powiązanie komponentów do wiersza marszruty, w sytuacji, gdy dodajemy kolejne wiersze marszruty ręcznie już na uruchomionym zleceniu produkcyjnym (link ↗),
- Na stronie Ustawień produkcji będziemy mogli zdefiniować domyślną główną gospodarczą grupę księgową dla zleceń produkcyjnych (w końcu!); podobne ustawienie pojawiło się również dla kompletacji na page’u z Ustawieniami kompletacji (link ↗).
Wiele zmian UI/UX zostało również wprowadzonych wokół procesu tworzenia BOM-ów produkcyjnych oraz marszrut (link ↗). Dzięki tym zmianom użytkownicy powinni szybciej nawigować pomiędzy oknami i funkcjami. Funkcje tj. porównywanie wersji BOM czy zamiana komponentu w wierszach BOM zostały ulepszone, a wiersze BOM-ów i wersji BOM-ów będzie można edytować masowo za pomocą funkcji Edytuj w Excelu.
Funkcja Edytuj w Excelu będzie od wersji BC 26 dostępna również dla Dziennika zapasów, Dziennika zużycia oraz Dziennika produkcji (link ↗). Jeżeli dla instancji dziennika włączona jest opcja wprowadzania informacji o śledzeniu zapasu bezpośrednio na wiersz, funkcja Edytuj w Excelu również weźmie to pod uwagę i wyświetli odpowiednie kolumny w pliku.
Wersja 26 wprowadzi także funkcjonalność załączników do BOM-ów produkcyjnych, marszrut, zleceń produkcyjnych oraz wierszy zleceń produkcyjnych. Dodatkowo, nowa opcja widoczna na stronie szczegółów załącznika pozwoli przekazywać załączniki powiązane z zapasem, BOM-em lub marszrutą do dokumentów zleceń produkcyjnych (link ↗). Z jakiegoś powodu Microsoft nie wprowadził załączników na poziom komponentu, ani wersji BOM-ów i wersji marszrut.
Zużyte zapasy o typie niemagazynowym będą mogły być włączone w wyliczenie kosztu wyprodukowanego zapasu, zarówno przy rzeczywistym, jak i przy ewidencyjnym sposobie wyceny wyrobów (link ↗). Natomiast dodatkowo, w przypadku wyceny ewidencyjnej oraz wskazania różnych BOM-ów i marszrut dla zapasu w kartotekach SKU, wartość kosztu ewidencyjnego może być pobierana również właśnie z kartoteki SKU (a nie z kartoteki głównej zapasu) (link ↗).
Wybrany zapas lub wariant zapasu będzie mógł być zablokowany, aby nie można go było wyprodukować (link ↗). Blokada obejmuje zatem jedynie zapisy produkcji, nie zapisy zużycia. O ile zablokowany zapas lub wariant będzie mógł pojawić się w wierszach planowania, utworzenie zlecenia produkcyjnego nie będzie możliwe, podobnie jak zaksięgowanie dokumentów lub wierszy dziennika, które powstały przed ustanowieniem blokady. Bardzo praktyczna funkcja, jeżeli chcemy zablokować przyszłą produkcję, ale nadal chcemy utrzymać kartotekę zapasu niezablokowaną, np. w celu wyprzedaży ilości z magazynu.
W przypadku popełnienia pomyłki lub chęci odwrócenia zaksięgowanych zapisów na zwolnionym zleceniu produkcyjnym, wraz z najnowszą wersją będziemy w stanie anulować zlecenie produkcyjne poprzez automatyczne odwrócenie wcześniej zaksięgowanych zapisów zużycia i produkcji oraz zapisów w powiązanych księgach (link ↗). W przypadku wystąpienia na zleceniu operacji podwykonawców, jeżeli zamówienie zakupu podwykonawcy nie zostało jeszcze zafakturowane, możliwe będzie jego wycofanie, a następnie anulowanie zlecenia. Zlecenie będzie mogło być następnie zamknięte pomimo braku zapisów produkcji (co również jest nowością). ⭐
Zakończone zlecenia produkcyjne będą mogły być z kolei otwarte ponownie (link ↗)! Ponowne otwarcie zakończonego zlecenia produkcyjnego będzie mogłoby być wykonane tylko raz. Ponownie otwarte zlecenie produkcyjne wraca na listę zwolnionych zleceń produkcyjnych. ⭐
Kolejną nowością jest znacznik ręcznego harmonogramowania na zleceniu produkcyjnym, który będzie widoczny, gdy daty rozpoczęcia/zakończenia lub termin realizacji zostały ręcznie modyfikowane oraz możliwość zdefiniowania czasu bezpieczeństwa dla ręcznego harmonogramowania (link ↗). Tutaj mam mieszane uczucia co do tej zmiany, ale może nie do końca jeszcze rozumiem jaką wnosi wartość i w jakich scenariuszach. Oznaczam sobie jako do sprawdzenia.
Nowością, która spadła mi jak gwiazdka z nieba (akurat potrzebuję tej funkcjonalności w moim aktualnym projekcie u klienta), jest możliwość nadmiernego pobierania komponentów z magazynu do zlecenia produkcyjnego (link ↗). Nowa funkcjonalność pozwoli dla wybranych zapasów na nadmierne pobieranie ich do zlecenia produkcyjnego (w ilości większej niż ilość z wiersza komponentu zlecenia produkcyjnego – pole ilości w wierszach podjęcia na dokumencie pobrania magazynowego jest odblokowane do edycji), a następnie, pozwoli również na nadmierne zużycie tego komponentu w zleceniu produkcyjnym. ⭐
Wśród funkcjonalności magazynu zaawansowanego zintegrowanych z procesami produkcyjnymi, nowością jest możliwość wyboru dokumentu odłożenia magazynowego do obsługi odłożeń zapasów wyprodukowanych (link ↗). Wcześniej w przypadku magazynów zaawansowanych mogliśmy jedynie polegać na odpowiedniej konfiguracji pojemników do-produkcji. Teraz możemy skorzystać z dobrodziejstw lokalizacji z bezpośrednim odłożeniem i generować dokument odłożenia magazynowego lub używać arkusza odłożeń. ⭐
Nowa metoda kalkulacji zużycia, tj. zużycia ręcznego z pobraniem, została dodana jako opcja na kartotece zapasu oraz kartotece SKU (link ↗). Nowa metoda kalkulacji zużycia zastępuje tak naprawdę dotychczasową opcję ręcznej metody zużycia w przypadku lokalizacji zaawansowanych. Metoda ręczna (bez pobrania), uzupełnia teraz listę opcji o przypadek, gdy zapasy do zużycia nie muszą być pobierane z magazynu (bo przykładowo są przechowywane bezpośrednio na produkcji), ale nadal nie powinny być zużywane automatycznie (do przodu lub wstecz). Teraz jest to możliwe do ustawienia, nawet w przypadku ustawienia wymaganego dokumentu pobrania magazynowego w kartotece lokalizacji. ⭐
Funkcjonalności generowania etykiet zostały uzupełnione o etykiety dla wyprodukowanego zapasu (link ↗). Domyślny układ Word raportu oczywiście powinien być dostosowywany do indywidualnych wymagań klienta. Nowy raport bazuje na zapisach księgi zapasu i umożliwia wskazanie w opcjach raportu, który numer śledzenia powinien się wydrukować w formie kodu kreskowego.
Z kolei ze zmian nie dotyczących bezpośrednio obszaru produkcyjnego w Business Central warto wspomnieć:
- Dodanie przez Microsoft domyślnej widoczności wielu często używanych pól na różnych obiektach stron, przykładowe pola: Nazwa 2, Opis 2, Opis pracy, Kod powiązania marszruty, Kod lokalizacji na stronach komponentów zlecenia produkcyjnego i planowanych komponentów i wiele innych (link ↗),
- Możliwość jednoczesnego księgowania zapasów przez wiele osób (link ↗) w celu uniknięcia blokad tabeli zapisów księgi zapasów; oczywiście z pewnymi ograniczeniami – zapisy powiązane z zapisami K/G, które nadal są księgowane sekwencyjnie (przy włączonej automatycznej korekcie kosztu), będą również księgowane kolejno, ⭐
- Zmiana nomenklatury i nazewnictwa w nowym module do obsługi subskrypcji i fakturowania cyklicznego – zmiana m.in. encji Service Object na Subscription, aby nie mieszać funkcjonalności tego modułu z funkcjonalnościami modułu zarządzania serwisem (link ↗),
- Dodano obsługę kosztu jednostkowego w wierszach subskrypcji (link ↗),
- Możliwość wprowadzania wierszy umowy subskrypcyjnej ręcznie (link ↗),
- Wprowadzono funkcjonalność śledzenia oraz przeliczania billingu dla zmian ilości w subskrypcji (link ↗),
- Dodano funkcję przenumerowania wierszy dziennika dla dziennika projektów (link ↗),
- Możliwość korzystania z dokumentów magazynowych lub dokumentów zapasu dla różnych konfiguracjach magazynowych w zamówieniach zakupu powiązanych do projektów (link ↗), dzięki czemu zapasy mogą być przyjęte oraz jednocześnie zużyte pod projekt,
- Możliwość fakturowania wielu wydań serwisu na jednej fakturze serwisu (link ↗),
- Page z ustawieniami układów dokumentów dla danego nabywcy został wzbogacony o możliwość definiowania układów dla dokumentów z obszaru zarządzania serwisem (link ↗).
Ulepszenia w obszarze zrównoważonego rozwoju
Obszar zrównoważonego rozwoju i zarządzania śladem węglowym jest w Business Central ciągle uzupełniany o nowe funkcjonalności. Gdy moduł pojawił się w BC kilka wersji temu, zawierał jedynie podstawowe możliwości rejestrowania zdarzeń w osobnej księdze. Z każdą kolejną wersją, funkcjonalność staje się bardziej kompetentna oraz bardziej zintegrowana z resztą systemu. Oto jakie zmiany w obszarze zrównoważonego rozwoju Microsoft zapowiedział do wprowadzenia w najnowszym wydaniu:
- Dane zrównoważonego rozwoju będą mogły być rejestrowane z poziomu dziennika głównego (link ↗), czyli bez konieczności księgowania dziennika zrównoważonego rozwoju osobno dla tej samych transakcji/dokumentu,
- Możliwość określania domyślnego numeru konta zrównoważonego rozwoju oraz wartości emisji została dodana do różnych stron w systemie (odpowiednie pola pojawiły się na: kartotece konta K/G, kartotece zapasu, kategoriach zapasu, kartotece zasobu, kartotece gniazda roboczego, kartotece stanowiska roboczego) (link ↗),
- Dodano nowy typ zapisów: zapisy wyceny emisji śladu węglowego dla zakresu 3, które tworzą się automatycznie już w chwili księgowania faktury zakupu dla zapasów oraz procedury wyceny emisji (link ↗),
- Zapisy wyceny emisji mogą być użyte w procesach obszaru produkcyjnego w celu kalkulowania wartości emisji w oparciu o dane zakupowe oraz dodaniu emisji z procesów produkcji (link ↗),
- Możliwość rejestrowania kalkulacji śladu węglowego dla zakresu 3 w dokumentach zleceń przesunięć oraz zleceń kompletacji (link ↗),
- Kalkulowana automatycznie wartość średnia śladu węglowego zakresu 3 została dodana do wierszy sprzedaży na dokumentach sprzedaży (link ↗), aczkolwiek do wydruków dane te nie zostały jeszcze dodane,
- Dodano nową kategorię dla zakresów emisji – Poza zakresem, z której można skorzystać, gdy nie jesteśmy pewni do którego zakresu emisje powinny być przypisane (link ↗),
- Funkcjonalność obszaru zrównoważonego rozwoju zostaje rozszerzona o zarządzanie zużyciem wody oraz gospodarkę odpadami, nowe kategorie oraz nowe pola wartości emisji zostały dodane do systemu (link ↗),
- Możliwość definiowania elementów taksonomii do mapowania zapisów księgi zrównoważonego rozwoju w celu przygotowania raportowania CSRD (ESRS) oraz innych standardów w przyszłości (link ↗),
- Możliwość wykorzystania zintegrowanego raportowania ESG w Business Central za pomocą Power App Project ESG Reporting (w wersji zapoznawczej) (link ↗), która jest częścią produktu Microsoft Cloud for Sustainability,
- Możliwość wygenerowania wydruku przygotowawczego dla raportowania CSRD, w przypadku braku integracji z ESG (link ↗).
Integracja z Shopify
Integracja ze znaną platformą e-commerce jest stale rozwijana. W ramach tego wydania, Microsoft przygotuje następujące usprawnienia do integracji z Shopify:
- Obsługa i synchronizacja funkcjonalności kanałów sprzedaży Shopify z możliwością wskazania kanałów, na które nowe produkty powinny być automatycznie publikowane z Business Central (link ↗),
- Rozszerzenie importu i eksportu danych pomiędzy Business Central, a Shopify o metapola Shopify wraz z możliwością mapowania standardowych lub niestandardowych pól Business Central na metapola Shopify (link ↗),
- Rozszerzenie importu i eksportu danych dla Shopify B2B o dane firm i lokalizacji firm na podstawie identyfikatora podatkowego oraz warunki płatności na podstawie mapowania (link ↗),
- Nowa strona z listą pominiętych rekordów podczas eksportu do Shopify pomoże zidentyfikować problemy z eksportem danych z Business Central (link ↗).
Natomiast w związku z wydawaniem przez Shopify nowej wersji API co trzy miesiące oraz wspierania każdej z wersji przez okres 12 miesięcy, connector dla wersji z wydania 2025 release wave 1 będzie korzystał z nowego API opublikowanego przez Shopify w styczniu 2025 roku (link ↗).
Raportowanie
W ramach trwających od kilku wydań prac nad przebudową i rozwojem systemu raportowania w Business Central, w wydaniu 2025 release wave 1 zapowiedziano:
- Możliwość wykorzystania metadanych raportu oraz metadanych o wywołaniu raportu podczas tworzenia układu w MS Word (link ↗),
- Walidacja układów Wordowych bezpośrednio z page’a z listą układów raportów w celu zidentyfikowania błędów układu (link ↗),
- Nowe szablony definicji kolumn dla Raportów finansowych do wykorzystania przy bilansie oraz rachunku zysków i strat w dwóch wersjach (porównanie roczne oraz z podziałem kwartalnym obecnego roku), a także dwa dodatkowe szablony definicji kolumn oraz dwa nowe raporty dla lokalizacji NA (północnoamerykańskiej) (link ↗),
- Dodatkowo, funkcjonalność Raportów finansowych została rozszerzona o nowe funkcje i możliwości (link ↗), tj.: możliwość ukrywania pustych wierszy, możliwość wydruku w trybie portretowym, możliwość dodawania opisu do raportu, nagłówka i stopki raportu, możliwość zapisywania szablonów Excela w BC, możliwość użycia nowego typu kolumny miesiąc do dnia, i inne…,
- Możliwość dodawania pól z tabel powiązanych w trybie analizy (link ↗), co zdecydowanie zaliczam do mojego TOP nowości z tego wydania, ⭐
- Przebudowa, rozbudowa i usprawnienia w raportowaniu dla obszaru produkcji w Business Central (link ↗), co obejmuje m.in.: zaktualizowaną aplikację Power BI z nowymi wskaźnikami KPI oraz obsługą kolejnych scenariuszy, przebudowę raportów analitycznych na raporty z układami Excelowymi, a raportów listujących na raporty z układami Worda lub Excela; oznaczenie niektórych raportów jako raporty przestarzałe (data usunięcia raportów z BC została ustalona na wydanie 2027 release wave 1), przy czym wszystkie raporty otrzymały zamiennik w formie nowego lub rozbudowanego raportu analitycznego z układem Excelowym lub Power BI, wszystkie raporty są teraz znakomicie udokumentowane na Microsoft Learn, łącznie z artykułem o analityce danych produkcyjnych w Business Central, ⭐
- Obszar subskrypcji i fakturowania cyklicznego otrzymuje dedykowaną aplikację Power BI z analityką danych z tego modułu (link ↗), która obejmuje 11 raportów, raporty szczegółowe, wskaźniki KPI oraz udostępniony model semantyczny danych,
- Ulepszona analityka dla obszaru zrównoważonego rozwoju w Business Central (link ↗), gdzie do dotychczasowych rozbudowanych raportów z układami Excelowymi, dodana zostaje nowa wersja aplikacji Power BI dla tego modułu z nowymi wskaźnikami KPI oraz obsługą nowych scenariuszy, a ponadto wszystkie raporty dla modułu zostaną udokumentowane w Microsoft Learn.
Administracja środowiskiem
Od tego wydania możliwe będzie aktualizowanie istniejącego środowiska sandbox do najbliższej wersji zapoznawczej (link ↗). Microsoft udostępnia tzw. wersję zapoznawczą na kilka tygodni przed wydaniem każdej nowej wersji major. Do tej pory musieliśmy tworzyć nowe środowisko produkcyjne i wybierać mu z listy ów wersję zapoznawczą. Od września 2025 (planowana data wprowadzenia tej zmiany), będziemy mogli zaktualizować istniejące już środowisko sandbox do takiej wersji, aby móc sprawdzić jak aktualizacja wpływa na dane, czy nowe funkcje nie powodują błędów w naszym środowisku oraz czy nasze rozszerzenia na pewno są kompatybilne z nadchodzącą wersją.
Jakby tego było mało, nasz arsenał do sprawdzania kompatybilności naszego środowiska i rozszerzeń z nadchodzącą wersją BC, zostanie dodatkowo wzmocniony przez możliwość wyświetlenia raportu kompatybilności rozszerzeń z nadchodzącą wersją BC bezpośrednio z poziomu Business Central admin center (link ↗). Do tej pory jedynie odbiorcy powiadomień oraz zasoby zarejestrowane w usłudze Azure Application Insights mogły otrzymywać informacje o kompatybilności rozszerzeń.
Aplikacja kliencka Business Central będzie mogła emitować do telemetrii wyjątki występujące w zakresie zainstalowanych dodatków klienckich, aplikacji i rozszerzeń (link ↗), co jest uzupełnieniem w zakresie danych emitowanych do telemetrii BC.
Nowe wydanie dodaje wsparcie dla MultiSubnetFailover (funkcji dostępnej w ramach SQL Server Mutli-Subnet Clustering) (link ↗), co dla dużych instalacji Business Central on-premises korzystających z funkcji HA w jednej lub wielu podsieciach, pozwoli na szybsze przełączenie się awaryjne pomiędzy węzłami klastra.
Wsparcie usług Business Central dla protokołu IPv6 zostanie w końcu dodane w wydaniu 2025 release wave 1 (link ↗). Pozwoli to na bezproblemową adaptację i migrację z IPv4 na IPv6, gdy zajdzie taka potrzeba… 2025 rokiem IPv6? Pewnie jeszcze nie.
Ponadto, w ramach administracji środowiskami, dalszy rozwój Business Central admin center API, które wraz z tym wydaniem otrzyma connector dla Power Platform! (link ↗) Connector pozwoli na automatyzację zadań administracyjnych tj.: utworzenie środowiska, skopiowanie środowiska, planowanie aktualizacji środowiska, czy integracji środowiska z innymi systemami, za pomocą produktów Power Platform włączając w to Microsoft Copilot Studio.
Poznaliśmy sposób rozliczania za funkcje AI w Business Central
Niektóre usługi i funkcje AI w Business Central, takie jak Agent zamówień sprzedaży generować będą koszt w postaci ilości przesyłanych wiadomości Microsoft Copilot Studio 💸. Połączenie środowiska BC w Business Central admin center ze środowiskiem Power Platform pozwoli agentom AI i niektórym funkcjom Copilotowym na korzystanie z przedpłaconego budżetu wiadomości Microsoft Copilot Studio oraz polityki rozliczeniowej z podpiętej subskrypcji Azure (link ↗). Co to dokładnie znaczy dla portfeli klientów zainteresowanych użyciem agentów? Jakie są koszty przesyłania 1 wiadomości oraz ile takich wiadomości jest przesyłanych przez agenta AI? Postaram się przybliżyć szczegóły zużycia, ceny oraz szacowane koszty już wkrótce, w osobnym artykule.
Programowanie i AL
W zakresie języka AL, środowiska programistycznego oraz środowiska wykonawczego silnika AL, lista zapowiedzianych zmian jest również pokaźna. Od razu ostrzegam, że poniższa lista może nie zawierać wszystkich zmian, ponieważ nie wszystkie mogą być jeszcze udokumentowane (polecam zajrzeć również do oficjalnego dziennika zmian języka AL ↗). Zacznijmy, jak z karabinu, zmianami i nowościami w samym języku AL:
- Nowa metoda
ToText
dla prostych typów danych (BigInteger, Boolean, Byte, Date, DateTime, Decimal, Duration, Guid, Integer, Label, Time, Version) pozwoli na szybką konwersję wartości do zwykłego tekstu (link ↗); dla zaawansowanych opcji konwersji nadal należy używać FORMAT, - Nowy parametr dla metody
IncStr
pozwoli na zwiększenie lub zmniejszenie liczby znajdującej się wewnątrz ciągu o wskazaną wartość (niekoniecznie musi to być inkrementacja lub dekrementacja o 1) (link ↗), - Znana z innych języków programowania, obsługa słowa kluczowego
continue
zostaje dodana do języka AL (link ↗);continue
pozwoli na przerwanie obecnej i wywołanie następnej iteracji pętli – do tej pory mieliśmy do dyspozycji jedyniebreak
, które przerywało jednak całą pętlę i wychodziło z niej, - Bardzo długie wartości ciągów musieliśmy do tej pory pisać w pojedynczej linii kodu, co utrudniało czytanie i przeszukiwanie zawartości tego ciągu w późniejszym czasie — wraz z tym wydaniem możemy pisać wieloliniowe wartości dla ciągów, wartość poprzedzając znakiem
@
(link ↗), - Listy i słowniki (jako struktury danych w kodzie AL) będziemy mogli stosować również w odniesieniu do interfejsów (link ↗), co pozwoli na jeszcze większą elastyczność i możliwości dla rozwiązań korzystających z abstrakcji opartej na interfejsach, ⭐
- Wsparcie dla formatu JSON zostało rozszerzone o możliwość odczytywania oraz zapisywania danych YAML za pomocą JsonObject (link ↗), co pozwoli na manipulowanie danymi w formacie YAML w ten sam sposób i tymi samymi metodami JsonObject API, co do tej pory w przypadku danych JSON; a na koniec dane mogą być zwrócone ponownie jako YAML,
- Z kolei dla obiektów JsonObject lub JsonArray wprowadzono nowe metody przeciążone typu GetValue (link ↗), tj. GetBoolean, GetInteger, GetDecimal, GetText, itd., co uprości dostęp do danych JSON z poziomu AL API,
- Wprowadzenie nowych funkcji przechwytujących wywołania HttpClient, pozwoli na mock’owanie wywołań wychodzących HttpClient na potrzeby testów jednostkowych (link ↗); w nowej właściwości
TestHttpRequestPolicy
dla codeunitów określimy w jaki sposób wychodzące żądania HTTP mają być obsłużone przez funkcje obsługi wywołań HttpClient (HttpClientHandler).
Ponadto, warstwa wykonawcza silnika AL będzie weryfikowała certyfikaty serwerowe użyte podczas wywoływania zewnętrznych endpointów usług sieci web z poziomu obiektów HttpClient (link ↗). Walidacja certyfikatów zewnętrznych usług będzie włączona domyślnie, ale odpowiednie właściwości zostały dodane do HttpClient, które pozwolą AL na selektywne wyłączenie walidacji certyfikatów. Problemy z połączeniami do usług zewnętrznych spowodowane nieprawidłowościami w certyfikatach będziemy mogli przeglądać z poziomu telemetrii. Weryfikacja certyfikatów będzie póki co dostępna do włączenia lub wyłączenia z poziomu page’a Zarządzanie funkcjami, aczkolwiek od wersji BC 27, będzie obligatoryjna.
Warstwa widoku zostaje wyposażona natomiast w nowy typ page’a specjalnie dla osadzonych raportów Power BI (link ↗). Poprawi on zdecydowanie nawigację po raporcie, która będzie bardziej dostosowana do interfejsu użytkownika.
Będziemy też w stanie modyfikować właściwość CardPageId
na rozszerzeniach stron (link ↗). Pozwoli to na ustawienie identyfikatora strony kartotekowej dla page’y typu lista lub listpart, tam gdzie właściwość nie była standardowo ustalona lub by zmienić standardowy page kartotekowy dla listy na inny. Do tej pory właściwość CardPageId
była nieedytowalna dla page extensions.
Dodając akcję page’a, która uruchamia obiekt za pomocą RunObject
, jeżeli nie podamy wartości dla takich właściwości jak: Caption
, Tooltip
, AboutText
, AboutTitle
, akcja przyjmie wartości tych opisów z obiektu docelowego ustalonego w RunObject
(link ↗).
Tu ciekawostka. Dodana zostanie możliwość kalkulowania wartości tylko tych FlowField’ów, które są widoczne na stronie (link ↗). Do tej pory, FlowField z właściwością Visible = false;
nie był wyświetlany na stronie, ale mimo to jego wartość była kalkulowana – często niepotrzebnie, zajmując zasoby i obniżając tym samym wydajność. Od wydania 2025 release wave 1 będziemy mogli kontrolować te zachowanie i kalkulowanie niewidocznych FlowFieldów po prostu wyłączyć z poziomu listy zarządzania funkcjami.
Nowe właściwości ObsoleteState
oraz ExcelLayoutMultipleDataSheets
zostały dodane do układu raportu (link ↗). Pierwszą można wykorzystać do poinformowania o tym, że układ został oznaczony jako przestarzały i będzie usunięty w przyszłych wersjach rozszerzenia (wartość jest widoczna na stronie z listą układów raportów). Drugą właściwością możemy nadpisać wartość ustaloną globalnie dla wszystkich układów raportu w obiekcie raportu, dzięki czemu w wybranym układzie możemy zastosować układy Excelowe z wieloma arkuszami bez zakłócania działania pozostałych układów jednoarkuszowych.
Natomiast na prośbę developerów, dodane zostały możliwości post-processingu plików PDF z raportów (link ↗). Programiści będą mogli: dodać listę dokumentów PDF, dołączyć listę dokumentów, które mają być osadzone w pliku PDF, ustalić hasło do pliku dla administratora i użytkownika.
Usprawnienia dla programowania w Visual Studio Code
Wśród usprawnień w zakresie pracy z Visual Studio Code, dodano możliwość wygenerowania pliku launch.json bezpośrednio z klienta webowego Business Central (link ↗). Odpowiednia akcja, która wygeneruje plik launch.json specjalnie dla określonego środowiska, znalazła się na stronie pomocy i obsługi technicznej, a także na stronie z listą zarządzania rozszerzeniami.
Ponadto, z poziomu klienta webowego i listy zainstalowanych rozszerzeń, będziemy mogli wybrać jedno lub wiele rozszerzeń, które chcemy otworzyć/dołączyć do projektu w Visual Studio Code (link ↗). W zależności od uprawnień i dostępu do źródła rozszerzenia, zostaną one dołączone do projektu jako symbole lub zostanie dołączony ich kod źródłowy.
Visual Studio Code będzie w stanie przeszukiwać i nawigować po obiektach AL zawartych w ściągniętych paczkach symboli (.app) (link ↗). Zmiana pozwala też na wykorzystanie symboli również jako kontekst podczas korzystania z GitHub Copilot, aby otrzymywać lepsze sugestie na podstawie istniejącego kodu. ⭐
Usprawnienia w obsłudze rozszerzeń
Page kartotekowy rozszerzenia dostępny z poziomu listy zarządzania rozszerzeniami w kliencie webowym Business Central zostaje rozszerzony o informację z właściwości build
z pliku manifestu aplikacji (app.json) (link ↗). Możliwość dodawania informacji o źródle oraz buildzie aplikacji, które zostały stworzone jako część pipeline’ów DevOps’owych, została dodana w wydaniu 2023 release wave 2: Track source and build metadata on extensions ↗.
Możliwość przeniesienia tabeli i/lub pól wraz z danymi, z jednego rozszerzenia do innego (link ↗), przyda się szczególnie w przypadkach, gdy chcielibyśmy podzielić monolityczne rozszerzenie na kilka mniejszych lub po prostu wydzielić część jego funkcjonalności do osobnej appki. Jako następstwo i skutek rozwoju danego rozszerzenia, myślę, że taka potrzeba pojawia się dosyć często. Możliwość taka była wcześniej dostępna dla rozszerzeń Microsoftowych, teraz będzie również dostępna dla rozszerzeń Partnerów. ⭐
Na koniec zmiana w zakresie przekazywania kluczy aplikacji podczas publikowania rozszerzenia w AppSource. Aplikacje już w trakcie procesu publikacji mogą automatycznie uzyskać dostęp do kluczy w Azure Key Vault (link ↗), co powinno przyspieszyć i jeszcze bardziej zautomatyzować proces publikacji rozszerzeń w AppSource.
Business Central Launch Event
Tradycyjnie już dla nowego wydania BC, Microsoft organizuje wydarzenie online o nazwie Business Central Launch Event (BCLE), na którym przedstawione zostaną nowości i zmiany nowej wersji. Zdecydowanie zachęcam do wzięcia udziału!
Wydarzenie odbędzie się online od razu w dzień wydania, czyli 1 kwietnia 2025 r. (rozpoczęcie otwierającą sesją na żywo, o godzinie 16:00 polskiego czasu). Rejestracja na wydarzenie jest bezpłatna i można jej dokonać pod adresem: aka.ms/BCLE ↗. Wszystkie sesje przedstawiające nowości będą nagrane i dostępne na kanale YouTube: aka.ms/BCYouTube ↗.
Podsumowanie
Nie przypominam sobie, aby którekolwiek z wcześniejszych wydań Business Central było tak obfite w nowe funkcje i usprawnienia jak wydanie 2025 release wave 1! Oczywiście nie powinniśmy porównywać wydań jedynie pod względem ilości nowych funkcji i zmian, bo wiadomo – niektóre zmiany są większe od innych lub mają większy wpływ na przyszłość produktu. Mam jednak nieodparte wrażenie, że to właśnie wraz z tym wydaniem dostaliśmy największą torbę z cukierkami.
A może to tylko ja się cieszę jak dziecko, bo dostałem w końcu komplet wyczekiwanych zmian w obszarze produkcji?! 🤔
Napisz w komentarzu ↓ co Ty sądzisz o zakresie zmian w tym wydaniu i ogólnym kierunku rozwoju BC; na co czekasz najbardziej, czym Microsoft Cię zaskoczył lub czego wciąż Ci brakuje w Business Central.
A kwiecień już za chwilę! 😊