Udostępnij ten wpis
Microsoft opublikował plan wydania 2024 release wave 1 dla produktów z rodziny Dynamics 365 oraz Power Platform. Naturalnie w planie znajduje się również produkt kierowany do segmentu SMB z rodziny Dynamics 365, czyli Dynamics 365 Business Central, który wraz z wydaniem 2024 release wave 1 otrzyma numer wersji major 24.
Kierunek zmian dla 2024 release wave 1
Na długo przed publikacją planu wydania, Microsoft zaprezentował poniższą infografikę z obszarami inwestycyjnymi Business Central wydania 2024 release wave 1, aby pokazać kierunek, w którym produkt będzie rozwijany w trakcie tego cyklu. Była to zapowiedź zmian, które nas czekają.

Obszary inwestycyjne Business Central dla wydania 2024 release wave 1 zostały podzielone na 4 segmenty, które wskazały kierunki rozwoju jakimi podążał Microsoft przy projektowaniu nowych i planowanych zmian ↓ dla tego wydania.
Funkcjonalność podstawowa
W zakresie funkcjonalności podstawowej zapowiedziane zostały usprawnienia przede wszystkim w Zarządzaniu finansami, Należnościach, Zobowiązaniach oraz dostosowaniach do regulacji prawnych. Czyli udoskonalenia w obszarach, które w poprzednich wersjach otrzymały nowe lub przebudowane funkcje. Microsoft kontynuuje również swoje zobowiązanie rozpoczęte wraz z poprzednią wersją wobec przebudowania systemu raportowania w Business Central, zarówno w samej aplikacji jak i po stronie Power BI. Ponadto, Microsoft inwestuje w integrację Business Central z kolejnym produktem z rodziny Dynamics 365, czyli z Dynamics 365 Field Service.
Sztuczna inteligencja oraz łączenie środowisk
Naturalnie, wraz z aktualnymi trendami i wzrostem popularności generatywnego AI, jednym z głównych kierunków rozwoju aplikacji są dalsze, wbudowane w aplikację funkcjonalności korzystające z Microsoft Copilot, dzięki którym użytkownicy mogliby wykonywać swoje codzienne zadania szybciej, a także by mogli zwrócić się bezpośrednio do Copilot’a z pytaniami bezpośrednio związanymi z danymi w BC lub z prośbą o asystę lub instrukcje na temat codziennych zadań w aplikacji. Programistom zostały zapowiedziane ulepszone narzędzia do tworzenia własnych funkcji wykorzystujących Copilot’a w rozwiązaniach PTE lub ISV. Dodatkowo zapowiedziane zostały możliwości łączenia środowisk w ramach platformy M365, zwiększające możliwości dla implementacji wielośrodowiskowych.
Łatwość i szybkość implementacji
Postępująca dostępność Business Central w kolejnych krajach i regionach. Ulepszenia w UX w zakresie dostosowywania interfejsu. Dalsze inwestycje wokoło integracji z Power Platform w tym nowe dashboard’y w Power BI dla kluczowych obszarów ERP oraz ulepszenia w przepływach akceptacji wykorzystujących Power Automate.
Usługa klasy światowej
Inwestycje w wydajność, skalowalność, niezawodność oraz wysoką dostępność usługi Business Central online (te zawsze witamy z otwartymi ramionami). Udostępnienie programistom AL metod do wykorzystywania mechanizmu drag & drop. Umożliwienie tworzenia rozszerzeń na bazie zewnętrznych aplikacji w środowiskach kontenerowych i testowych sandbox’ach. Wprowadzenie bardziej granularnego dostępu dla delegowanych administratorów. Ponadto, Microsoft przedstawi również integrację BC z Microsoft Purview.
Jak te kierunki rozwoju przełożyły się na opublikowane właśnie zmiany?
Lista zmian w 2024 release wave 1
Pełna i aktualna lista zmian dla Business Central opublikowana w planie wydania 2024 release wave 1 dostępna jest na stronach dokumentacji: What’s new and planned for Dynamics 365 Business Central ↗.
Zmiany nadchodzą falami
Celowo nie piszę powyżej, że jest to lista zmian dla Business Central w wersji 24, lecz dla Business Central w wydaniu 2024 release wave 1, ponieważ plan wydań dla produktów z rodziny Dynamics 365 i Power Platform jest wprowadzany właśnie jako wydania falowe (ang. waves), co pół roku – pierwsza fala w kwietniu (release wave 1), a druga w październiku (release wave 2) danego roku.
Oznacza to, że zmiany opublikowane dla danej fali mogą być dostarczone od razu (czyli wtedy z dostępnością już od 1 kwietnia w wersji BC 24), ale mogą być też dostarczone później (w wersjach minor: 24.1, 24.2, 24.3, 24.4, 24.5) czy nawet dopłynąć dopiero przy okazji następnej fali wersji BC 25 lub BC 25.x…
Dostępność zmian i planowane daty
Na szczęście w dokumentacji planu wydania (link powyżej), przy każdej zmianie znajduje się informacja o dostępności danej zmiany dla użytkowników (czy jest dostępna automatycznie czy należy ją aktywować w Zarządzaniu funkcjami) oraz jakie są planowane daty wydania wersji poglądowej (ang. Public preview) oraz wersji ogólnodostępnej (ang. General availability).
Planowane daty mogą się jednak zmieniać, dlatego warto śledzić strony oficjalnej dokumentacji dla każdej ze zmian, które szczególnie nas interesują – są one aktualizowane na bieżąco.
Poniżej kilka wyróżnionych zmian z planu wydania 2024 release wave 1 dla BC, na które moim zdaniem warto zwrócić uwagę.
Globalna dostępność
Business Central wraz z wydaniem 2024 release wave 1 staje się dostępny w kolejnych 19 krajach/regionach, co daje łączną liczbę ponad 170 krajów i regionów ze wsparciem dla Business Central (link ↗). O tym jak ogromną przewagą jest tak szeroka, globalna dostępność systemu ERP, szczególnie dla nowoczesnego, międzynarodowego biznesu, mam nadzieję, że nie muszę pisać.
Copilot
Wbudowana w Business Central funkcja Chat with Copilot (link ↗) pozwoli nam odpytać Copilot’a naturalnym językiem (obecnie jedynie po angielsku) o dane w BC, w celu ich odnalezienia i szybkiej nawigacji, czy poprosić o wyjaśnienie w jaki sposób działają funkcjonalności w BC oraz w jaki sposób wykonać dane zadanie w systemie.
W razie gdyby opis danego pola w Business Central widoczny w tzw. dymku, dostarczony z rozwiązaniem okazał się niewystarczający, będziemy mogli zapytać Copilot’a o znaczenie danego pola w systemie za pomocą akcji Ask Copilot (link ↗).
Copilot pomoże nam utworzyć wiersze w dokumentach sprzedaży (link ↗). Wystarczy napisać naturalnym językiem (obecnie jedynie po angielsku) jakie wiersze chcemy dodać do dokumentu, np. wykorzystując dane opisowe zapasów lub za pomocą referencji do innego, istniejącego w systemie dokumentu. Ewentualnie możemy nawet wkleić bezpośrednio zapytanie od klienta (bez korekty), aby to Copilot spróbował je zinterpretować. Okno polecenia funkcji Suggest Sales Lines posiada poradnik z przykładowymi poleceniami, więc nie musimy pamiętać w jaki sposób napisać polecenie, aby było zrozumiane przez funkcję oraz jakie są jej możliwości poznawcze.
Copilot jest też w stanie utworzyć nowe widoki analityczne dla trybu analizy na podstawie polecenia wprowadzonego przez użytkownika w kontekście danych wyświetlanych na aktualnie stronie typu lista, dziennik czy arkusz (link ↗). Funkcja Analyze list posiada poradnik z przykładowymi poleceniami, do którego warto zajrzeć, aby dowiedzieć się więcej o możliwościach funkcji i przykładowych poleceniach.
Funkcjonalność podstawowa
Ulepszona automatyka w przygotowywaniu i wysyłaniu Monitów, również na poziomie treści wiadomości e-mail, która będzie wysłana do nabywcy z przeterminowanymi należnościami (link ↗).
Nowa rola i widok główny użytkownika dla pracowników działu windykacji z pewnością będzie ciepło odebrana przez wszystkich użytkowników realizujących na co dzień zadania z obszaru Należności, rozliczania sald, monitorowania zaległych płatności, obsługi Monitów, itd. (link ↗)
Wprowadzenie możliwości kontroli nad procesem korygowania kosztu zapasów poprzez ustawienie rejestrowania do nowego Rejestru korekty kosztów, dodanie nowego widoku Korekty kosztów zapasów, możliwości uruchamiania korekty partiami wg filtra zapasów oraz monitorowanie stanów korekty wraz z analizą błędów (link ↗). To zdecydowanie jedna z moich ulubionych zmian tego wydania! ⭐
Znaczące ulepszenia w uzupełnianiu Kart czasu pracy (link ↗) jak i w ich akceptowaniu (link ↗). Nowy wskaźnik w widokach głównych użytkownika. Znacząco przebudowany widok karty czasu pracy, więcej danych znajduje się bezpośrednio na wierszu karty czasu pracy. Nowe pola informacyjne (FactBox’y) oraz funkcje kopiowania wierszy. Nowy widok zbiorczy Wierszy kart czasu pracy oraz możliwość uruchomienia trybu analizy na tym widoku. Nowy widok zbiorczy Kierownika kart czasu pracy wg Projektów oraz możliwość zatwierdzania lub odrzucania zaznaczonych wierszy.
Zarządzanie serwisem
Obszar serwisu zdecydowanie zasługuje na ulepszenia oraz uzupełnienia. Ulepszenia obszaru Zarządzania serwisem w tym wydaniu obejmują m.in.:
- Możliwość blokowania zapasów, wariantów oraz przedmiotów serwisu w kontekście obsługi przez dokumenty serwisu (link ↗),
- Możliwość łatwiejszego korygowania błędnie wystawionej Faktury serwisu dla faktur wystawionych dla Umowy serwisowej (link ↗),
- Możliwość określenia uprawnień i zasad do księgowania Faktur serwisu na stronie Konfiguracji użytkownika (link ↗),
- Dodanie funkcjonalności Załączników do większości stron odpowiadających dokumentom i kartotekom z obszaru serwisu (link ↗).
Zlecenia
Wraz z tym wydaniem Microsoft postanowił zmienić terminologię funkcjonalności związanych z zarządzaniem projektami (link ↗). Zmiana terminologii dotyczy zarówno samej aplikacji jak i wszystkich oficjalnych stron dokumentacji, gdzie wszystkie referencje do Zleceń (ang. Jobs) zostaną zamienione na Projekty (ang. Projects).
Zmiana wydaje się być jak najbardziej uzasadniona. Z punktu widzenia konsultanta, nie będzie już konieczności tłumaczenia każdemu nowego klientowi, że BC posiada obszar nazwany Zlecenia (co może oznaczać wszystko i nic), ale tak naprawdę służy on do realizacji Projektów. Natomiast z punktu widzenia programisty, zmiana nie będzie tak dotkliwa jak to się może wydawać, ponieważ, aby nie powodować problemów z kompatybilnością, zmianie ulegają jedynie etykiety obiektów i pól, a nie nazwy. Zmiana ta nie jest więc tzw. breaking change.
Zmiana nomenklatury to nie jedyna zmiana w obszarze Projektów. Cały obszar dostał solidną porcję udoskonaleń, ulepszeń i uzupełnień, m.in.:
- Fakturowanie projektu pod wielu nabywców i nowa kartoteka zadania (link ↗),
- Nabywca może być z kolei fakturowany za wiele projektów jednocześnie (link ↗),
- Kompletacja na zamówienie z poziomu Wierszy planowania projektu (link ↗),
- Możliwe określenia domyślnego Kodu lokalizacji dla projektu lub zadania (link ↗),
- Projekty możemy w końcu archiwizować (link ↗).
Raportowanie
Układy Excelowe dodane do 35 wybranych raportów z obszarów Zarządzania finansami, Sprzedaży i Zakupów. Na chwilę obecną dodano 8 raportów z układami Excel w wersjach zapoznawczych do wersji 24 (link ↗):
- Trial Balance
- Trial Balance by Period
- Trial Balance/Budget
- Trial Balance/Previous Year
- Aged Account Receivables
- Aged Account Payables
- Customer – Top List
- Vendor – Top List
Konwersji kolejnych raportów do układów Excelowych, pokrywających więcej obszarów funkcjonalnych systemu, wraz z przykładami, przypadkami użycia oraz opisem danych dla każdego raportu w dokumentacji, należy oczekiwać wraz z następnymi wydaniami minor i major.
Ja osobiście nie mogę się już doczekać dalszych zmian w kierunku przebudowy systemu raportowania w BC. Zmiana starych statycznych raportów na interaktywne układy Excelowe, prekonfigurowane widoki trybu analizy czy wbudowane raporty Power BI to coś czemu gorąco kibicuję! ⭐
M365 i Power Platform
W ramach integracji z Microsoft Dataverse, doszła możliwość dowolnego mapowania tabel i pól do istniejących tabel integracyjnych Dataverse z poziomu interfejsu użytkownika (link ↗). Bez potrzeby programowania można również definiować relacje syntetyczne pomiędzy tabelami natywnymi, a tabelami wirtualnymi Dataverse, co pozwoli w łatwiejszy sposób udostępnić dane z BC w innych aplikacjach Dynamics 365 (link ↗). W celu łatwiejszego zarządzania integracjami oraz ich ustanawiania, dodana została możliwość powiązania ze sobą środowisk Business Central i Dataverse (link ↗).
Również w temacie: nowa wbudowana integracja z Dynamics 365 Field Service, oferująca stosunkowo proste w obsłudze strony z ustawieniami importu, synchronizacji oraz mapowania z tabelami integracyjnymi Dataverse (link ↗). W tym wydaniu integracja wspiera import Zleceń pracy z Dynamics 365 Field Service jako Projekty w Business Central.
Audytowalne zdarzenia z środowisk Business Central będą mogły być przesyłane do Microsoft Purview pozwalając administratorom środowisk na monitorowanie zdarzeń z Business Central oraz innych usług M365 w jednym miejscu (link ↗).
Telemetria Business Central zostaje ulepszona w zakresie rejestrowania zdarzeń pomiędzy przeglądarką, a serwerem. Dla zdarzeń: Pageviews (CL0001), Error message quality votes (CL0002), Client-side action (CL0003) rejestrowany jest identyfikator użytkownika oraz identyfikator sesji, co oznacza, że śledzenie wszystkich zdarzeń przeglądarki/klienta oraz serwera jest już możliwe dla określonej sesji lub użytkownika (link ↗).
W zakresie ulepszeń dla integracji z Power Automate, strona Konfiguracji użytkownika akceptującego została udostępniona dla usługi Power Automate, dzięki czemu nie będzie już potrzeby osobnego definiowania użytkowników akceptujących pod przepływy Power Automate. Ulepszenia obejmują również lepsze metody służące do odnalezienia pojedynczego rekordu w BC spełniającego określone kryteria podczas budowania przepływów (link ↗). Możliwość powiązania środowisk Business Central i Power Platform (link ↗) ułatwi z kolei proces ustanawiania integracji oraz ograniczy potrzebę każdorazowego wskazywania środowiska docelowego.
Obsługa skryptów stron
Do Web Clienta zostało dodane narzędzie do obsługi skryptów stron wspomagających testy akceptacyjne (link ↗). Właściwie to chyba jedna z moich ulubionych nowości w tym wydaniu! ⭐
Po uruchomieniu narzędzia w panelu bocznym i włączeniu nagrywania, narzędzie zaczyna rejestrować (oraz przy okazji również opisywać) wszystkie czynności, które wykonujemy w systemie jako użytkownik. Po zatrzymaniu nagrywania wygenerowany skrypt możemy wielokrotnie odtworzyć, edytować (w razie potrzeby), warunkować (dodając warunki występowania danego kroku) oraz zapisać do pliku .yaml.
Plik ze skryptem może być odtworzony lub odtwarzany przez innego użytkownika, ponieważ narzędzie posiada opcję otwarcia plików w formacie .yaml z dysku.
Zapisany plik ze skryptem możemy więc w razie potrzeby edytować w dowolnym edytorze tekstowym (format języka YAML jest dosyć przejrzysty i prosty w edycji), lub od razu wysłać użytkownikom jako gotowy i możliwy do wielokrotnego odtworzenia scenariusz testowy, czy też wysłać do programisty jako zapis kroków do odtworzenia błędu w rozwiązaniu, które chcemy, aby zostało poprawione. Możliwości wykorzystania wydają się być bardzo praktyczne!
Programowanie i AL
Możliwość deklarowania obiektów rozszerzenia w tej samej aplikacji co obiekt bazowy (link ↗) pozwoli na grupowanie powiązanych funkcji w mniejsze obszary funkcjonalne co z kolei ułatwi późniejsze przenoszenie ich do osobnej aplikacji w ramach refaktoryzacji. Zatem projektując własne rozszerzenia, zwłaszcza takie które mają potencjał do dalszego rozwoju w różnych kierunkach, warto teraz przemyśleć co jest funkcjonalnością bazową, a co może być rozszerzeniem do niej, nawet jeżeli póki co będzie to stanowiło jedną całość i będzie opublikowane w ramach jednego, wspólnego rozszerzenia – co umożliwia ta zmiana. Jak dla mnie spora rzecz. ⭐
Opisy do pól pojawiające się w tzw. dymkach mogą być teraz deklarowane dla pola w obiekcie tabeli. Nie ma więc już potrzeby powielania tych samych opisów w każdym pojedynczym obiekcie strony, która bazuje na tej samej tabeli (link ↗).
Możliwość debugowania System Application z pewnością ułatwi pracę programistom podczas tworzenia własnych rozszerzeń, a także pozwoli na przepływ debuggera zarówno przez kod własne rozszerzenia jak i kod podstawowy (Base Application) i systemowy (System Application) aplikacji (link ↗). Pamiętajcie, że wszyscy możemy mieć wpływ na kształt i rozwój System Application poprzez jego współtworzenie w ramach repozytorium open-source na GitHubie ↗.
Natomiast możliwość ściągnięcia symboli dla dowolnej aplikacji opublikowanej w Microsoft AppSource na środowiska deweloperskie sandbox oraz kontenerowe BC, umożliwi budowanie rozszerzeń do istniejących zewnętrznych aplikacji (link ↗). To może być game-changer, ale z drugiej strony wciąż jednak pozostanie kwestia czy aplikacja, do której chcemy zaprogramować własną zmianę czy też całe rozszerzenie zależne, ma opublikowane odpowiednie eventy w miejscach, gdzie byśmy sobie tego życzyli… zatem bezpośredniego kontaktu z producentem ISV zapewne i tak nie unikniemy. Planowana data wprowadzenia tej zmiany wskazuje w tej chwili na wrzesień 2024 r.
Podsumowanie
Poza tym co wymuszone przez obowiązujące trendy (czyt. dodawanie funkcji opartych o Microsoft Copilot), wydanie 2024 release wave 1 wciąż oceniam jako solidną aktualizację, która w ramach samej aplikacji, podobnie jak wersja poprzednia, może nie wprowadza zbyt wielu nowych funkcjonalności, ale udoskonala te wprowadzone w poprzednich wydaniach (co świadczy o tym, że Microsoft słucha naszych opinii) i z konsekwencją kontynuuje obrane wcześniej kierunki; w ramach platformy rozwija jej możliwości i jeszcze bardziej ją „otwiera”; ale potrafi też zaskoczyć czymś kompletnie nowym (patrz ¶ Obsługa skryptów stron).
Napisz w komentarzu ↓ co sądzisz o zakresie zmian w tym wydaniu i ogólnym kierunku rozwoju BC; na co czekasz najbardziej, czym Microsoft Cię zaskoczył lub czego wciąż Ci brakuje w Business Central.
Oby do kwietnia! 😊